معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجندنسبت به شیب کاهشی نرخ باروری در برخی شهرستانهای استان هشدار داد.
مجید شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دبیر قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت درحاشیه افتتاح بخش توسعهیافته دیالیز مرکز جامع بیماران خاص بیرجند در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند،ضمن تبریک هفته ملی جمعیت (24 تا 30 اردیبهشت) و گرامیداشت روز ملی جمعیت (30 اردیبهشت)، با اشاره به نرخ باروری کشور (1.5) و استان خراسان جنوبی (2.2)، نسبت به شیب کاهشی این شاخص در برخی شهرستانهای استان هشدار داد و بر ضرورت بهرهگیری از پنجره جمعیتی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه «جمعیت سالم و مولد یکی از مهمترین ارکان پایداری هر جامعه است»، اظهار داشت: تأثیرات عمیق رشد جمعیت بر آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور انکارناپذیر است.
دبیر قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه استان خراسان جنوبی طی سالهای گذشته پس از سیستان و بلوچستان، دومین استان کشور با نرخ باروری کلی بالاتر از حد جانشینی بوده است. اما متأسفانه شیب کاهشی این شاخص در سطح استان و نیز باروری کمتر از حد جانشینی در برخی شهرستانها، نیازمند توجه ویژه و فوری مسئولان است.
شایسته با اشاره به پیشبینیهای جمعیتی تصریح کرد: در صورت تداوم روند فعلی، پیشبینی میشود در سال 1420 (طی یک دوره بیستساله)، یکسوم جمعیت کشور سالمند شود. در مقابل، کشور هماکنون در برهه موسوم به «پنجره جمعیتی» قرار دارد که بهرهمندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از نیروی فعال اقتصادی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: با برنامهریزیهای فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغالزایی برای جمعیت فعال و مولد، همراه با سیاستهای حمایتی، ترغیب فرزندآوری، فرهنگسازی عمومی و بهداشتی، مسیر سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم خواهد شد.
وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات همه همکاران حوزه بهداشت در سالهای اخیر، ابراز امیدواری کرد که با اجرای صحیح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شاهد ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت ایران عزیز باشیم.
انتهایپیام/250
معاون راهداری خراسان جنوبی از بهسازی 125 کیلومتر از محورهای شریانی و پرتردد استان خبر داد.
مردم خراسان جنوبی در ششمین شب محرم، با عزاداری و حمایت از رهبری و مردم لبنان بار دیگر به میدان آمدند.
آیین جهانی شیرخوارگان حسینی باحضور گسترده مادران و کودکان دربیش از 200نقطه شهری وروستایی خراسان جنوبی برگزارشد
مردم خراسان جنوبی در نخستین شب محرم با عزاداری و تجمعات مردمی به استقبال ماه عزا رفتند.
Δ
آفرین بر شما ....