مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اردبیل گفت: با گذر از مرتعداری سنتی، مدیریت تلفیقی مراتع اردبیل درحال اجراست.
شهامت هدایت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار کرد: در مدیریت تلفیقی تلاش بر این است تا بهرهبرداری از مراتع به دور از نگاه سنتی انجام شده و طرحهای بومگردی، زراعت چوب، پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی و شیوههای نوین بهرهبرداری اصولی از مراتع و حفظ پوشش گیاهی مورد توجه قرار گیرد.
وی اهمیت مراتع را در تأمین سفرههای زیرزمینی و جلوگیری از سیلابهای فصلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: وجود مراتع و سبزینگی در مناطق مختلف استان اردبیل، مانع از وقوع سیلابهای فصلی شده و به پر شدن سفرههای زیرزمینی و تغذیه کامل آنها کمک میکند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: ما امروز تنها با ناترازی مواد غذایی و یا انرژی روبرو نیستیم، بلکه اگر توجه نکنیم، در آینده نهچندان دور با ناترازی در پوشش گیاهی و مراتع نیز روبرو خواهیم شد که آسیب جدی به امنیت غذایی ما وارد خواهد کرد.
هدایت حمایت عشایر را از طرحهای تلفیقی یادآور شد و بیان کرد: با همت انجمن صنفی مرتعداران، سعی ما بر این است تا با اولویت حمایت از مرتعداران، طرحهای تلفیقی را اجرایی کنیم.
وی حفظ و حراست از مراتع و تقویت بنیههای قوی مرتعداری و توسعه سبزینگی را از دیگر اقدامات اعلام کرد و گفت: سازمان جهانی خواربار و کشاورزی امسال را به عنوان سال جهانی مرتعداری و دامداری معرفی کرده تا زمینه برای حفاظت و حراست از این منبع غنی فراهم آید.
هدایت تصریح کرد: متأسفانه در جنگ تحمیلی برخی تأثیرات منفی این جنگ را روی منابع طبیعی و محیطزیست شاهد بودیم که قطعاً جبران آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
وی عنوان کرد: امیدواریم با همراهی بهرهبرداران، بهویژه عشایر و روستاییان، با افزایش آگاهی نسبت به ارزش واقعی مراتع بتوانیم در حفظ و صیانت از این زیرساخت حیاتی، زمینه تقویت زنجیره ارزش را در این بخش مهیا کنیم.
انتهای پیام/132/
با توجه به عملکرد نامطلوب صندوق پژوهش و نوآوری اردبیل این مجموعه در لیست سیاه قرار گرفته است.
ابوالفضل العباس(ع) علمداری که نامش پس از قرنهاهمچنان مترادف با بصیرت، ولایتمداری، ایثار، شجاعت وجوانمردی است.
دولت قرار است کالا برگ دهکهای پایین جامعه را در ماههای آینده افزایش دهد.
استاندار اردبیل گفت: در دوران پسا جنگ همه مسوولان باید خود را برای سازندگی کشور آماده کنند.
Δ
آفرین بر شما ....