نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان گفت: استان به ساختاری شبیه یگان واکنش سریع فرهنگی نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیتالله مصطفی محامی در جلسه شورای مرکزی قرارگاه فرهنگی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات آغازشده در قرارگاه فرهنگی استان گفت: کاری که در قرارگاه فرهنگی شروع شده، عمدتاً متمرکز بر سازمانها و نهادهای دولتی است و به نظر من این مسیر، حرکت خوبی است و سنگبنای مناسبی گذاشته شده و در ابتدای راه هستیم و کار بدون اشکال هم نیست اما باید تلاش کنیم آسیبها را کمتر کنیم، اشکالات را برطرف کنیم و مهمتر از همه، میزان تأثیرگذاری را افزایش دهیم؛ چراکه اگر قرار باشد همان کارهای سابق تکرار شود، فایدهای نخواهد داشت.
️آیتالله محامی با طرح دو دغدغه اصلی خود تصریح کرد: نکته نخست این است که تمرکز ما تاکنون بیشتر روی سازمانهای دولتی بوده و کمتر به مجموعههای مردمی پرداختهایم در حالی که مجموعههای فرهنگی، تبلیغی، جهادی و خیریه متعددی در استان فعالیت میکنند که اطلاعات جامع و دقیقی از آنها در دست نیست و این در حالی است که رصد، اطلاعیابی، هدایت، سیاستگذاری، پشتیبانی، نظارت و کنترل این فعالیتها یک ضرورت است.
️وی افزود: در استان، مجموعههای فرهنگی متعددی فعالیت میکنند که ما اطلاعات جامع و کاملی از آنها نداریم و حتی در فضای تبلیغی و طلبگی، گروههایی میآیند و میروند؛ برخی را میبینیم و از برخی دیگر اصلاً خبر نداریم.
️امام جمعه زاهدان ادامه داد: اینکه این مجموعهها زحمت میکشند قابل تقدیر است، اما مهم این است که بدانیم برای چه کاری میآیند، چه میکنند و آیا فعالیتهایشان با اهداف و سیاستهای نظام همراهی دارد یا خیر و در گذشته نیز گلایههایی وجود داشت که برخی گروهها میآمدند و میرفتند و مشخص نبود چه کاری انجام میدهند و بنابراین باید سازوکاری برای رصد، اطلاعیابی، نظارت، مدیریت و کنترل وجود داشته باشد.
️وی با ذکر مصادیقی گفت: گروههای تبلیغی، گروههای جهادی که برای کارهای عمرانی، فرهنگی، نوسازی مدارس، رنگآمیزی، تعمیر مدارس یا فعالیت در مناطق محروم میآیند، عمدتاً سبقه فرهنگی دارند و همچنین خیرینی که برای ساخت مدرسه، مسجد یا درمانگاه وارد استان میشوند وحتی گزارشهایی داریم که افرادی به مدارس میروند و کتابخانه ایجاد میکنند؛ و اینکه چه کتابهایی میآورند و چه محتوایی در اختیار بچهها قرار میدهند، موضوع مهمی است.
️نماینده ولیفقیه در استان تأکید کرد: یکسری فعالیتهای فرهنگی در استان شکل میگیرد که ما از آنها بیاطلاع هستیم، در حالی که رصد و اطلاع، مبنای همه برنامهریزیهاست پس از آن میتوان جهتگیری داشت، برنامهریزی کرد و حتی به آنها کمک کرد؛ کمکی که همیشه مادی نیست، بلکه گاهی راهکار دادن، ایده دادن و ایجاد ارتباط و همافزایی میان مجموعههاست.
️آیتالله محامی با اشاره به تجربههای گذشته گفت: اگر محور و مرکزیتی ایجاد شود که اثرگذار باشد، مجموعهها خودشان به سمت آن میآیند و در این جهت الزام جواب نمیدهد همانطور که در طرح مواسات و نهضت خدمترسانی تجربه شد، و اگر بانک اطلاعاتی و اطلس نیازمندیها وجود داشته باشد، مرجعیت ایجاد میشود و دیگران برای هماهنگی مراجعه میکنند.
️وی افزود: بارها بحث تهیه اطلس نیازمندیهای فرهنگی و اجتماعی استان را مطرح کردهایم و اگر چنین اطلس و بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد، خیرین میتوانند بر اساس اولویت واقعی تصمیم بگیرند، نه بر اساس آشنایی شخصی و در حال حاضر گاهی مدرسه یا مسجد ساخته میشود در حالی که نیاز واقعی جای دیگری است و حتی مواردی داشتهایم که مدرسه ساخته شده اما دانشآموزی ندارد.
انتهای پیام/
نمایندگان مردم سیستان وبلوچستان در نامهای به استاندار پیشنهادات خود برای مدیریت بهتر توزیع سوخت ارائه کردند.
موضوع فرمانداری ویژه سراوان برای طرح در هیئت وزیران به معاون اول رئیسجمهور ارسال شد.
امام جمعه زاهدان گفت: حفاظت از محیط زیست تضمینکننده امنیت واقعی کشور و منافع نسلهای آینده است.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: پیگیری برای رفع مشکلات سوخت استان تا دستیابی به نتیجه ادامه دارد.
Δ
آفرین بر شما ....