توسعه انرژی پاک و برق‌رسانی روستایی در سربیشه شتاب گرفت

سربیشه با توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و برق‌رسانی روستایی در مسیر رشد انرژی پاک قرار دارد.

استانها

محمد جمالی‌راد، مدیر توزیع برق شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بیرجند از تحقق مجموعه‌ای از دستاوردهای مهم در سال 1404 خبر داد و اعلام کرد: با اجرای 181 پروژه تخصصی و جذب بیش از 102 میلیارد تومان اعتبار، زیرساخت‌های حیاتی شبکه توزیع برق در بخش‌های مختلف شهرستان به شکل قابل توجهی تقویت شده است.

وی با اشاره به گستره خدمات‌رسانی در شهرستان سربیشه اظهار کرد: این شهرستان با برخورداری از 240 روستای برق‌دار، حدود 1500 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 500 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 992 دستگاه ترانسفورماتور، یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های توزیع برق در استان خراسان جنوبی را در اختیار دارد. وی افزود: هم‌اکنون بیش از 23 هزار مشترک در این شهرستان از خدمات برق‌رسانی بهره‌مند هستند.

وی همچنین با اشاره به وجود 15 هزار دستگاه چراغ گازی و LED در معابر شهری و روستایی، سربیشه را از نظر حجم شبکه و تعداد روستاهای برق‌دار، سومین شهرستان استان خراسان جنوبی عنوان کرد.

رشد 70 درصدی اعتبارات و اجرای 181 پروژه

مدیر توزیع برق سربیشه با بیان اینکه سال 1404 سالی پربار در حوزه توسعه زیرساخت‌های برق بوده است، گفت: در این سال بیش از 102 میلیارد تومان اعتبار در قالب 181 پروژه در سطح شهرستان جذب و عملیاتی شد که نسبت به سال 1403 رشد 70 درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، از مجموع اعتبارات جذب‌شده، 9 میلیارد تومان از منابع شهرستانی و 93 میلیارد تومان نیز از منابع داخلی شرکت توزیع برق استان و اعتبارات ملی تأمین شده است.

مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی

جمالی‌راد در تشریح پروژه‌های شاخص افزود:در بخش نهضت ملی مسکن، 12 کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف احداث و 6 دستگاه پست هوایی با اعتبار 45 میلیارد تومان نصب و در حوزه توسعه و بهینه‌سازی شبکه، 28 کیلومتر عملیات اصلاح و توسعه با اعتبار 57 میلیارد تومان اجرا شده است.

همچنین بیش از 60 کیلومتر از شبکه‌های سیمی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار تبدیل شده که موجب افزایش پایداری شبکه، کاهش تلفات و بهبود سیمای شهری و روستایی شده است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سربیشه

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ویژه شهرستان در حوزه انرژی‌های پاک گفت: نیروگاه بادی درح با ظرفیت 10 مگاوات و سرمایه‌گذاری 900 میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در بخش انرژی خورشیدی، نیروگاه‌هایی با ظرفیت 14 مگاوات و سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی احداث شده و به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

به گفته وی، 10 مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر نیز در حال ساخت است که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری وارد مدار خواهد شد.

برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق

مدیر توزیع برق سربیشه از ادامه پروژه‌های برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق چستک و چاه‌بیگی خبر داد و افزود: این پروژه‌ها با جدیت در حال اجرا بوده و تا هفته دولت سال 1405 به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در پایان مهم‌ترین اولویت‌های این مدیریت را شامل ادامه طرح تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در مجاورت چاه‌های کشاورزی، تکمیل شبکه برق در سایت‌های نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی و همچنین کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع عنوان کرد.

انتهای پیام/