مدیرکل هواشناسی از ثبت دمای 50 درجه، تداوم گرما، تشدید بادهای 120 روزه و احتمال رگبار خبر داد.
محسن حیدری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان از تداوم موج گرمای شدید در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: ایستگاه هواشناسی کهورک با ثبت دمای 50 درجه سانتیگراد، برای دومین روز پیاپی گرمترین نقطه کشور شد.
مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بررسی دادههای ثبتشده در ایستگاههای هواشناسی نشان میدهد که روز گذشته کهورک با دمای 50 درجه سلسیوس، بالاترین دمای کشور را به ثبت رساند و برای دومین روز متوالی در صدر فهرست گرمترین نقاط ایران قرار گرفت.
وی افزود: پس از کهورک، شهرستانهای زابل و هامون با ثبت دمای 48 درجه سلسیوس در زمره گرمترین نقاط استان قرار داشتند. همچنین امروز دمای هوا در 18 ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان از 40 درجه سانتیگراد فراتر رفت و بیشینه دمای زاهدان نیز به 40 درجه رسید که نسبت به روز گذشته تغییر قابل توجهی نداشت.
ثبت بارشهای همرفتی در جنوب سیستان و بلوچستان
حیدری با اشاره به فعالیت سامانه همرفتی در جنوب استان گفت: این سامانه علاوه بر رشد ابرهای همرفتی، موجب وقوع رگبارهای پراکنده، کاهش دید افقی و بارندگی در برخی مناطق شد.
وی ادامه داد: در ایستگاه هواشناسی سروان، دید افقی به 100 متر کاهش یافت و 1.5 میلیمتر بارندگی ثبت شد. همچنین بیشترین میزان بارش مربوط به منطقه قادرآباد با 22 میلیمتر بود و در مهرستان، شهر محمدی و گشت نیز هر کدام یک میلیمتر بارندگی گزارش شد.
مدیرکل هواشناسی استان افزود: هرچند این بارشها بهصورت پراکنده رخ دادهاند، اما ماهیت همرفتی آنها میتواند در مدت زمان کوتاه موجب ایجاد روانآب در برخی نقاط شود.
احتمال رگبار، رعدوبرق و جاری شدن روانآب
وی با تشریح آخرین پیشبینیهای جوی اظهار داشت: بر اساس نقشههای پیشیابی و خروجی مدلهای هواشناسی، طی سه روز آینده در ارتفاعات شرقی و جنوبی، نواحی ساحلی و روی دریا، شرایط برای رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبارهای پراکنده، رعدوبرق، وزش باد شدید لحظهای و جاری شدن روانآب در مسیلها و رودخانههای فصلی فراهم خواهد بود.
حیدری افزود: در این مدت احتمال ناپایداریهای جوی در مناطق مستعد وجود دارد و لازم است شهروندان و دستگاههای اجرایی نسبت به هشدارهای هواشناسی توجه ویژه داشته باشند.
تشدید بادهای 120 روزه در منطقه سیستان
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به وضعیت جوی شمال استان گفت: تا روز یکشنبه، وزش باد متوسط تا نسبتاً شدید همراه با گردوخاک در منطقه سیستان ادامه خواهد داشت.
وی افزود: از روز دوشنبه با تقویت بادهای 120 روزه، سرعت وزش باد افزایش مییابد و به دنبال آن، خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا در شمال استان تشدید خواهد شد.
حیدری خاطرنشان کرد: همچنین در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، در زاهدان و مناطق مرکزی استان نیز وزش باد گاهی شدید، افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا پیشبینی میشود.
توصیه هواشناسی برای مقابله با گرما و ناپایداریهای جوی
وی با بیان اینکه گرمای هوا تا روز دوشنبه در زاهدان و نیمه شمالی استان ماندگار خواهد بود، گفت: از روز سهشنبه از شدت گرما در این مناطق تا حدودی کاسته میشود، اما در جنوب و جنوبشرق استان همچنان دمای هوا در سطوح بالایی باقی خواهد ماند.
مدیرکل هواشناسی استان از شهروندان خواست با توجه به تداوم گرمای هوا، از ترددهای غیرضروری در فضای باز بهویژه در ساعات میانی روز خودداری کرده و در مصرف آب و برق صرفهجویی کنند.
وی همچنین توصیه کرد: کشاورزان از آبیاری مزارع و باغها در ساعات گرم روز پرهیز کنند و با توجه به احتمال وقوع رگبارهای همرفتی، از توقف در حاشیه رودخانههای فصلی، حضور در ارتفاعات و فعالیتهای کوهنوردی خودداری شود. همچنین لازم است تمهیدات لازم برای کاهش خسارات ناشی از وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید افقی و سایر نوسانات جوی در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
محور فنوج ـ تنگ سرحه پس از سالها انتظار به بهرهبرداری رسید.
فرمانده انتظامی شهرستان ایرانشهر از کشف و شناسایی یک کارگاه تولید ماینر در این شهرستان خبر داد.
مدیرکل هواشناسی از تداوم گردوخاک، افزایش دما تا 6 درجه و احتمال رگبار در جنوب استان خبر داد.
آخرین وضعیت پروژههای کلان استان و روند اجرای مصوبات سفر رئیسجمهور بررسی شد.
Δ
آفرین بر شما ....