رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری از برگزاری آیین سنتی و ملی مسلمیه با حضور بیش از 110 هیئت مذهبی در شهرری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، حامد احمدپور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری، عصر امروز، در نشست خبری تشریح برنامههای آیین مسلمیه با اشاره به پیشینه این مراسم، اظهار کرد: آیین مسلمیه یکی از سنتهای ریشهدار مذهبی در شهرری است که دستکم بیش از 120 سال قدمت دارد. در گذشته هیئتها با چهارپایان و به شیوههای سنتی وارد حرم حضرت عبدالعظیم(ع) میشدند و مراسم عزاداری را برگزار میکردند و این سنت در طول سالها با حضور هیئتهای بیشتر توسعه یافته است.
وی افزود: این مراسم در سه شب پیش از شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) و پیش از روز عرفه برگزار میشود و امروزه به عنوان یکی از مهمترین آیینهای مذهبی کشور شناخته میشود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه مسلمیه صرفاً یک آیین عزاداری نیست، تصریح کرد: این مراسم در طول تاریخ همواره امتداد یک تفکر بوده و به عنوان نمادی از ایستادگی در مسیر تبیین، عدالتخواهی و حقطلبی شناخته شده است؛ چه در سالهای پیش از انقلاب اسلامی و چه در دوران پس از انقلاب و حتی در شرایط حساس امروز، این آیین همواره الهامبخش و هدایتگر مسیر هیئتیها بوده است.
احمدپور با تأکید بر بُعد ملی این مراسم اظهار داشت: مسلمیه تنها متعلق به شهرستان ری نیست، بلکه یک برنامه ملی و مذهبی است که هیئتهایی از شهرهای مختلف کشور از جمله تهران، قم، کرج، شهرکرد و دیگر شهرها در آن حضور پیدا میکنند.
وی ادامه داد: معمولاً مراسم مسلمیه آغاز فعالیت هیئتها برای برنامههای ماه محرم محسوب میشود و از این جهت نوعی الگوسازی برای شیوه عزاداری هیئتها به شمار میآید. تأکید بر عزاداری سنتی و اصیل از ویژگیهای مهم این مراسم است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری با اشاره به شعار امسال مراسم گفت: شعار امسال «حضرت مسلم؛ مظهر بیعت با رهبری» انتخاب شده است و محورهایی همچون استکبارستیزی، عدالتخواهی، ولایتمداری و حقطلبی در اشعار، فضاسازیها و برنامههای هیئتها مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: امسال نیز رجزخوانیها، حماسهخوانیها و استفاده از اشعار حماسی در برابر دشمنان اسلام و صهیونیسم جهانی از بخشهای مهم مراسم خواهد بود و هیئتها با پرچم جمهوری اسلامی ایران و شعار «یا لثارات الحسین» در این آیین حضور خواهند داشت.
احمدپور با تشریح زمان برگزاری برنامهها گفت: مراسم مسلمیه امسال در سه شب دوم، سوم و چهارم خرداد پس از نماز مغرب و عشا برگزار میشود. سخنرانان این مراسم به ترتیب در شب اول حجتالاسلام میرهاشم حسینی، شب دوم حجتالاسلام دارستانی و شب سوم حجتالاسلام سیدحسین مؤمنی خواهند بود.
وی درباره نحوه برگزاری مراسم افزود: هیئتها از میدان شهرری تجمع خود را آغاز میکنند و پس از اجرای حماسهخوانی و روضهخوانی در این میدان، از مسیر خیابان حرم حرکت کرده و پس از عبور از بازار قدیم شهرری با اجرای آیین سنتی پایهخوانی، وارد حرم حضرت عبدالعظیم(ع) میشوند و مراسم در صحن امام حسن مجتبی(ع) ادامه خواهد یافت.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری با اشاره به حضور گسترده هیئتها گفت: سال گذشته حدود 70 هیئت در صحن اصلی حرم عزاداری کردند و امسال پیشبینی میشود بیش از 110 هیئت در این مراسم حضور داشته باشند که حدود 17 هیئت از شهرستان ری و سایر هیئتها از تهران و دیگر شهرهای کشور هستند.
وی افزود: سنت مردم شهرری در ایام مسلمیه بیشتر میزبانی از هیئتهای دیگر است و هیئتهای این شهر با برپایی موکبها و فراهم کردن امکانات پذیرایی از عزاداران، میزبان هیئتهای مهمان خواهند بود.
احمدپور همچنین از برپایی حدود 20 موکب در میدان شهرری، خیابان حرم و اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد و گفت: کمیتههای امنیتی و ترافیکی برای مدیریت بهتر مراسم تشکیل شده و نیروهای انتظامی، بسیج و سایر دستگاههای مسئول در برگزاری هرچه باشکوهتر این آیین مشارکت دارند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: آیین مسلمیه در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است و بخشی از برنامههای آن از جمله مراسم میدان شهرری و آیینهای داخل حرم به صورت زنده از رسانه ملی از جمله شبکه قرآن پخش خواهد شد.
انتهای پیام/
در پی حملات رژیم صهیونیستی به جنوبغرب پایتخت، صدای انفجار ناشی از این حملات در نقاط مختلف جنوب تهران شنید.
فرماندار ری از آغاز عملیات کمربندی قلعهنو خبر داد و گفت: این محور تا پایان شهریور زیر بار ترافیک میرود.
همزمان با تأکید بر ممنوعیت دریافت وجه اجباری، اولیای شهرری از فشار برای پرداخت پول گلایه دارند.
بخشدار مرکزی ورامین از اجرای طرح مهتاب و انشعاب برق برای 350 خانوار روستای عبدل اباد این شهرستان خبر داد.
Δ
آفرین بر شما ....